Beschadiging aan banden

Te hoge belastingen, zoals 'vliegende starts', remmen met geblokkeerde wielen of extreme snelheden in bochten, leiden altijd tot vroegtijdige slijtage en verminderen de rentabiliteit van de band.

Een te lage bandenspanning brengt een grote vervorming en verhitting van de band met zich mee, wat tot een klapband kan leiden. Langzaam luchtverlies kan door vreemde voorwerpen, bijvoorbeeld spijkers, defecte ventielen of beschadigde velgen worden veroorzaakt. Daarom is een regelmatige controle van de bandenspanning nodig.

Stoepranden slechts langzaam en zoveel mogelijk in een rechte hoek oprijden. Niet stoten tegen hoge kanten (zoals stenen), dit kan tot verborgen beschadiging van de band leiden, die pas later zichtbaar worden. Het gevaar bestaat dan bij hoge snelheden een klapband op te lopen met alle gevolgen van dien.

Voer regelmatig een controle op eventuele zichtbare beschadigingen van de banden uit: gaten, inkervingen, scheuren of ingedrongen vreemde voorwerpen. Deze laatste kunnen de band ook inwendig beschadigd hebben. Raadpleeg daarom altijd een vakman voor mogelijke reparatie. Indien de reparatie onmogelijk of problematisch is, vervang de band dan.

Gebruik nooit tweedehandsbanden waarvan de voorgeschiedenis onbekend is. Overigens, banden verouderen; ook als er niet of slechts weinig mee gereden wordt. Na 6 jaar mag het reservewiel slechts in noodgevallen worden gebruikt en moet men er heel voorzichtig mee rijden.

Ook de diepte van de groeven moet regelmatig nagekeken worden. Hoe minder diep de groeven, hoe groter het gevaar van aquaplaning.

Terug naar de kennisbank

Het laatste nieuws van CarXpert

  • Wijziging wegenbelasting voor oldtimers

    Per 1 januari 2014 gelden er nieuwe regels voor oldtimers, voor wat betreft de motorrijtuigenbelasting (MRB). Waar eerst een oldtimer na 25 jaar vrijgesteld werd van motorrijtuigenbelasting (MRB), zal dat per begin volgend jaar pas na 40 jaar zijn. Lees meer >>

  • Nieuwe Europese bandenlabels

    Per 1 november 2012 zijn bandenlabels verplicht in de Europese regelgeving voor alle banden voor personenwagens en lichte en zware bedrijfsvoertuigen die vanaf 1 juli 2012 worden geproduceerd. Door de toevoeging van een bandenlabel wordt het voor een consument duidelijker aan welke eisen een band moet voldoen en waar een bepaald kenmerk voor staat. Uiteindelijk kan de consument zelf beter bepalen welk type band hij wil aanschaffen. Lees snel meer >>

Bekijk alle nieuwsitems >>

Zoek een CarXpert bij u in de buurt